Beste collega, Log hier in op ons intranet met jouw gebruikersnaam en wachtwoord.

Historiek en evolutie - een mooi groeiverhaal

Historiek en evolutie Alders Transport


In de jaren ’30 richtte Henrik Alders in Neerpelt Alders Transport op. Met een duidelijk specialisme in bouwmaterialen en zinkproducten, werd het al snel een bekende naam in de regio. Belangrijke klanten waren de non-ferro bedrijven uit de oude groep Union Minière (vandaag gekend als Nyrstar, Umicore en Aurubis).

Deze bedrijven groeiden gestaag en Alders Transport ontwikkelde op gelijke voet mee. In de jaren ’60 boorde het bedrijf een nieuwe markt aan. Alders Transport besloot zich te richten op de opkomende staalsector. Dit bleek een goede stap, waarmee zich ook internationaal kansen aandienden. In 1976 nam Alders Transport het wagenpark van een belangrijke opdrachtgever over.

Van nationaal naar internationaal, van staal naar zoveel meer.


Vanaf dat moment groeide de transporteur explosief. Er werd geïnvesteerd in nieuw materiaal en voor het eerst werd er samengewerkt met collega-vervoerders. In 1987 was het aantal opdrachtgevers én het materieel zodanig omvangrijk dat de dorpskern van Neerpelt te klein werd, en er zich een verhuis naar het industriegebied in Overpelt aandiende. Het hoofdkantoor en het grootste deel van het wagenpark zijn hier vandaag nog steeds gevestigd.

Het familiebedrijf kwam in 1964 in handen van de tweede generatie. Zoon Albert Alders nam het bedrijf over. Niet veel later trad ook de zoon van Albert, Henri Alders, toe in het transportbedrijf.

In 1992 kwam Roel Smets in beeld. Als extern consultant was hij de raadgever van de familie Alders. Elk weekend dacht hij mee over belangrijke bedrijfsmatige zaken. Dat Roel in 2002 deel uit ging maken van de Raad van Bestuur was een logische stap. Zes jaar later droeg de familie Alders de aandelen van het bedrijf, dat toen reeds 90 wagens groot was, over aan Roel. Hij zette de groei verder door en opende op 1 april 2010 de eerste buitenlandse vestiging in Hongarije.

Precies één jaar later nam Alders Transport, Damstransport uit Mol (vandaag Alders Bulk Logistics geheten) over: een bedrijf met de focus op bulktransport van industriële mineralen. Hiermee richtte Alders Transport zich wederom op een nieuwe markt, met een mooie groei van opdrachtgevers als gevolg.

In 2015 kon door de overname van Geussens Transport uit Dilsen-Stokkem een uitbreiding gerealiseerd worden van de dienstverlening aan de bouwmaterialensector.. In 2016 breidde het bedrijf zijn specialisatie in staaltransport verder uit door de overname van een transportonderneming in Dortmund, Hans-Peter Krüger Transport, gespecialiseerd in extra-zware staaltransporten. En met een verbinding naar spoorweg- en binnenwaterterminals in Dortmund Hafen.

Alders Transport richt zich op nieuwe regio’s en marktsegmenten om zo een bredere basis en stabiele verankering te hebben in de Europese logistieke sector.


In 2018 kwam daar de overname bij van Transport M. Depaire, een groot familiebedrijf met gelijkaardige waarden en visie als Alders Transport en met een complementaire regio- en marktafdekking. Deze firma transporteert voornamelijk naar, in en van Frankrijk en dit voor zowel grote staal- als automobielfabrikanten. Daarenboven bieden zij ook overslag, opslag, JIT-aanlevering en distributie aan vanuit hun magazijnen in Asse.